Siguranta medicala sau siguranta sociala?

Aceasta va fi dilema care va fi marca actiunile viitoare ale guvernului, fiecare dintre actiunile intreprinse fiind in favoarea uneia sau alteia.

Se va merge pe masuri excesive de protectie pentru a proteja cat mai bine segmentul de populatie afectat de virus, dar care pot periclita siguranta sociala a marii majoritati a populatiei sau va lua masuri de protectie minimale asumandu-si un numar important de victime, dar minimalizand impactul economic? Este evident ca nici una dintre ele nu este o solutie acceptabila si atunci ar trebui vazut care este solutia care sa impace cele doua problematici, care par ireconciabile?

Intr-un articol foarte bine documentat publicat de firma de consultanta McKinsey “Safeguarding our lives and our livelihoods: The imperative of our time” se face o analiza foarte pertinenta asupra deciziilor care trebuie luate in perioada urmatoare. Folosind o matrice de tip 3×3, matricile fiind instrumente de baza in consultanta in management, ei au identificat 9 scenarii in care ar putea evolua o tara/regiune, functie de deciziile pe care le vor lua in viitor.

Prima axa se refera la eficienta cu care se va trata virusul:

  • Masurile luate sunt ferme, eficiente si in 2-3 luni se poate renunta la distantarea sociala
  • Masurile luate au efect, dar distantarea sociala trebuie mentinuta mai mult de 2-3 luni
  • Masurile luate NU au efect si virusul se propaga pana se creeaza un vaccin

A doua axa se refera la eficienta masurilor economice luate:

  • Masurile economice sunt ineficiente sau luate tarziu (in acest caz vor aparea multe falimente si o eventula criza bancara)
  • Masurile economice sunt partial eficiente (criza bancara este evitata, dar somajul si falimentul multor firme vor intarzia revenirea economica)
  • Masurile ecomonice sunt eficiente (masurile luate previn deteriorarea elementelor de baza ale economiei, situtia economica isi revine destul de repede la nivelul dinaintea crizei)
Matrice Impact COVID 19 McKinsey
Analiza McKinsey

Cea mai fericita situatie este cea din Cadran A4, in care atat masurile medicale, cat si cele economice sunt foarte eficiente. Dar este putin probabil ca va fi vreo tara in aceasta situatie.

Conform estimarii facute de McKinsey atat USA cat si Europa s-ar putea situa, daca actioneaza corect, in Cadranul A3 (masuri medii eficiente atat medical, cat si economic) si revenirea va fi Trimestrul al 4-lea din 2020 (China isi va reveni in Trimestrul al 3-lea din 2020; Europa isi va reveni mai tarziu, Trim 1 din 2021).

Scenariu A3 McKinsey
Estimare McKinsey

Intrebarea este unde se va plasa Romania? Functie de deciziile pe care le va lua guvernul ne vom afla intr-un dintre cele 9 scenarii.

De exemplu, daca NU va reusi sa stapaneasca virusul (masurile medicale sunt ineficiente), dar va lua masuri ferme de redresare a economiei (renuntam prea devreme la distantarea sociala), avem de-a face cu Scenariul din Cadran B5. Acest lucru inseamna ca se salveaza mult din economie, dar virusul se va extinde pana la aparitia unui vaccin. Aceasta varianta ar presupune ca guvernul isi va asuma un numar important de victime.

Daca vor alege sa salveze cat mai multe vieti (distantarea sociala va fi prelungita), dar NU vor lua masurile economice care se impun numarul victimelor din punct de vedere medical va fi redus la minim, dar poate sa apara un dezastru economic care va crea victime din punct de vedere social intr-un numar foarte mare. Aceasta abordare este cea din Cadranul B1.

La modul cum merg lucrurile acum cred ca ne indreptam spre Cadran B2, ceea ce inseamna ca vom avea un numar de victime ale virusului relativ scazut (nu vom avea situatii gen Italia), dar economic ne vom reveni destul de greu, chiar foarte greu. Si spun aceasta deoarece masurile economice anuntate pana acum sunt doar paleative din punct de vedere economic. Iar daca tarile din jur isi vor reveni mai repede, vom pierde mult ca si competititvitate. Asta ar fi un “base case scenario”, adica cel mai probabil sa se intample.

Pentru noi “best case scenario” ar fi Cadranul A1, adica masuri medii ca si eficienta (medicala si economica). Cred ca acesta ar fi cel mai bun scenariu pentru noi datorita fortei economice scazute si ale rezultatelor modeste pe care le avem in domeniul sanatatii. In acest caz, conform estimarilor celor de la McKinsey, revenirea la nivelul actual ar fi undeva prin Trimestrul al 3-lea din 2023!!!

Scenariu A1 McKinsey

Dar trebuie mentionat ca nu este suficient sa ne dorim, pentru a ne plasa in Cadranul A1 trebuie luate un set clar de masuri atat de ordin medical, cat si de ordin economic. Iar acest plan va trebui implementat cat se poate de riguros.

Concluzie

Cred ca cei de la Mckinsey au facut un job excelent, au creat matricea decizionala care poate ajuta oricare dintre guverne in a lua mai usor o decizie. Atunci cand iei o decizie in situatii complicate, cum este si cea de fata, este important sa ai si o evaluare a impactului pe care aceasta o poate avea.

Probabil cel mai greu de decis va fi:

  1. Masuri de ordin medical
  • Cat timp se va merge pe distantarea sociala
  • Cat de rigoros va fi implementata
  • Care vor fi masurile suplimentare luate pentru protejarea segmentului de populatie celui mai expus (batrani si persoane cu afectiuni multiple)
  • Cat se va investi in aparatura medicala si echipamente specifice pentru a lupta cat mai eficient cu epidemia

2. Masuri de ordin economic

  • Cum vor fi sprijinite companiile medii si mari, care au cel mai mare impact asupra economiei

Nota: cca 4% din companii genereaza 41% din Cifra de Afacere, 92% din Profit si angajeaza peste 30% din forta de munca (conform CreditInfo)

  • In ce domenii va investi statul si cat, pentru a injecta capital suplimentar in economie
  • Cum vor fi sprijinite IMM-urile
  • Cum va gestiona relatia cu bancile, astfel incat acestea sa vina cu planuri prin care sa sprijine companiile care pot performa si in continuare (si sa nu actioneze ca in 2009-2010 cand s-au limitat doar la a-si recupera banii, in orice conditii)

Din punct de vedere economic, luarea de masuri eficiente pentru securizarea firmelor medii si mari, acordarea de facilitati fiscale pentru IMM-uri si o politica bancara proclienti vor fi vitale pentru viitorul pe termen mediu al Romaniei.

Dar daca vom aplica jumatati de masura atat in protejarea populatiei cat si in mediul economic, ne vom afla intr-o situatie extrem de dificila, care va avea efect si in urmatorii ani, iar iesirea din criza se va face greu si dupa mult timp.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *