Perioada actuala este evaluata ca fiind “Grea” sau “Foarte Grea”

Daca pana acum 2-3 saptamani firmele de consultanta evaluau situatia economica pe o scara de la 1-10, si o cotau la un Nivel 6 (asta inseamna ca firmele vor avea probleme doua-trei trimestre si apoi lucrurile isi vor reveni), acum au renuntat la aceasta scala si folosesc doar doua calificative ” Greu” sau “Foarte greu”. Si asta datorita faptului ca avem de-a face cu o situatie foarte dinamica si imposibil de estimat ca si impact.

Se pare ca ne confruntam, din nou, cu un fenomen de tip “black swan”, deoarece nimic nu prevestea criza extrema pe care urmeaza sa o traversam. Pentru cei mai putin obisnuiti cu termenul de “black swan”, cea mai buna comparatie este cea cu un curcan in ziua de “Thanksgiving”. Dimineata, lumea este la fel pentru el ca si in zilele anterioare. Este hranit la fel, i se ofera aceleasi conditii, parca fermierul este si mai amabil, practic nimic nu preveste ca dupa amiaza urmeaza sa fie sacrificat.

Problema cea mai mare a epidemiei actuale nu este doar virusul in sine, ci efectele economice pe care le va avea acest virus. Daca in 2008 ne confruntam cu scaderi de vanzari de 20%-30% si doar in unele cazuri de 50%, acum lucrurile stau cu mult mai rau. Pentru anumite industrii vor fi luni cu vanzari apropiate de 0 (zero) si putine firme sunt destul de puternice ca sa reziste unei astfel de situatie. Chiar daca dupa 2-3 luni se va renunta la distantarea sociala, veniturile populatiei vor scadea destul de mult (iar teama ii va bloca sa faca investitii si pe cei care dispun de resurse mai mari), incat companiile se vor confrunta cu rulaje scazute pana spre finalul anului. Din pacate criza din 2008 a fost uitata destul de repede si multe companii si-au reluat vechile obiceiuri si anume, acela de a investi in portofolii largite de clienti (din care 50% produc doar 5% din Cifra de afacere si consuma 15%-20% din resurse), in portofolii extinse de produse (60% din produse realizeaza cca 5% din vanzari si au o %pondere in stocuri de cca 15%-20%) si oameni neperformanti (toata lumea se plangea ca nu au de unde angaja, dar majoritatea companiilor aveau exces de personal de 10%-20%). Mai mult, capitalul a fost investit in cladiri/birouri si mai putin in tehnologie, softuri, utiliaje, pregatire profesionala, care ar fi ajutat personalul angajat sa performeze mai bine (daca ne uitam pe productivitatea/angajat al celor mai multe companii, aceasta a ramas neschimbata de la an an, ceea ce indica ca firmele s-au dezvoltat exensiv, prin angajare de personal). Practic, foarte multe companii se regasesc in situatia de acum 12 ani.

Cred ca diferenta intre criza din 2008 si cea actuala va fi prin intensitate (mult mai violenta cea de acum) si intindere (cea de acum va fi ceva mai scurta ca si perioada de timp).

Problemelor interne ale companiilor, se vor adauga inca trei externe:

1. Multe companii vor avea probleme serioase si vor contamina si pe cele din jur (lipsa de cash se va propaga cu rapiditatea virusului actual)

2. Situatia generala a Romaniei (rezerve secatuite, un gurven nou, incropit in graba).

3. Bancile sunt o mare necunoscuta pentru perioada urmatoare; daca vor avea aceeasi politica ca si in criza anterioara, vor incerca sa isi recupereze debitele, indiferent de consecintele pe care le vor avea asupra clientilor lor

Si, probabil, se va mai adauga inca o mare problema: guvernul va incerca sa protejeze cat de cat populatia si mai putin companiile. Sau chiar daca vor incerca sa faca ceva pentru mediul economic, vor fi jumatati de masuri, cu un mecanism greoi de aprobare, etc.

Din pacate, ca si consultant in management am trecut prin cateva proiecte de restructurare in perioada 2008 – 2010 (unele extrem de dure) si sunt experiente care nu le poti uita usor.

Sper ca estimarea mea sa NU se realizeze si lucrurile sa aiba o evolutie mult mai pozitiva, dar cred ca ar bine, totusi, ca firmele sa isi ia toate masurile de precautie. Si in consultanta in management exista un principiu, “pregateste-te pentru ce este mai rau si spera la ce e mai bine”.

Si as aminti si cele doua principii de baza ale ciclurilor economice:

image 1
  1. In perioadele infloritoare importante sunt “Cresterea” si “%Cota de piata”, iar “Cash-ul si “Profitul” nu trebuie neglijate
  2. In perioada de criza importante sunt “Cash-ul” si “Profitul”, iar “Cresterea” si “Cota de piata” doar daca sunt posibile

Si este firesc sa fie asa deoarece “Cash-ul” este ca si aerul (nu poti rezista fara el), iar “Profitul” este ca si hrana (rezisti o perioada, dar nu foarte mult timp).

Si ar mai fi de spus inca un lucru si anume: trebuie actionat cat mai rapid si ferm, orice zi pierduta poate avea consecinte greu de estimat!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *