“It’s a jungle out there”

Mic tratat de supravietuire al companiilor

Este un fapt cat se poate de real ca pe masura ce pietele din Romania se vor maturiza, companiile romanesti vor avea de infruntat din ce in ce mai multe provocari si daca nu vor sti sa le gestioneze, vor avea de suferit consecinte destul de severe. Amenintarile pot veni fie din comoditizarea pietelor pe care actioneaza (numite si amenintari “din stanga”), fie din partea inovatiilor (numite si amenintari “din dreapta”). Amenintarile “din stanga” sunt cele referitoare la scaderea costurilor prin eficentizarea supply-chain-ului, iar cele “din dreapta” sunt cele referitoarea la inovatiile la nivel de produs, proces sau business model.

Datorita motivelor de mai sus, ne-am decis sa scriem o serie de articole care sa vina in sprijinul companiilor medii si mici, companii care au un acces mai limitat la “knowledge”-ul necesar gestionarii unei afaceri.
Ideea de a scrie aceste articole a fost intarita si de invitatia pe care am avut-o cu ceva timp in urma de a participa ca speaker la un eveniment organizat de “Rubik Hub” Piatra Neamt, o comunitate de tineri care fac un job exceptional in sprjinirea mediului de afaceri din Nord-Est-ul tarii!

Deoarece tematica sub care am prezentat atunci solutiile TPC CONCEPT am denumit-o “Mic tratat de supravietuire al companiilor”, ne-am gandit sa pastram denumirea si in cazul articolelor viitoare.

 


“It’s a jungle out here”, i-ar fi spus Tarzan lui Jane

Pentru Tarzan jungla era mediul lui natural, locul unde se simtea in deplina armonie cu el si cu tot ce era in jurul lui, in schimb, pentru noua lui prietena, Jane, era un loc plin de pericole si amenintari.

the legend of tarzan
imagine preluata (The Legend of Tarzan)

Si acelasi lucru se intampla si cu companiile dintr-o industrie, unele dintre ele reusesc sa se dezvolte si sa faca profit, iar altele de abia reusesc sa supravietuiasca de la un an la altul. Si la fel ca si in cazul lui Tarzan si Jane, si in cazul companiilor apare intrebarea cum este posibil ca in acelasi mediu si in conditii asemanatoare, performantele sa fie atat de diferite!

In acest articol si urmatoarele vom incerca, apeland la metodologiile dezvoltate de consultanta, sa raspundem la intrebarea de mai sus si sa oferim si cateva dintre solutiile aplicate in proiectele de consultanta pe care le-am avut de-a lungul timpului.

mediile unei companii
TPC CONCEPT – Mediile in care isi desfasoara activitatea o companie

Orice companie, indiferent de industria de care apartine, are de gestionat trei medii:

  1. Macromediu
  2. Micromediu
  3. Mediul intern

Macromediul sau mediul extern este cel mai cunoscut dintre cele 3 si exista foarte multa literatura de specialitate referitoare la el. Doar mentionam faptul ca este compus din sase elemente, cunoscute si sub acronimul PESLTE:

  1. Politic
  2. Economic
  3. Social
  4. Tehnologic
  5. Legal
  6. Mediu (Enviroment)

Este important de stiut ca acesti factori sunt specifici fiecarei industrii si sunt foarte diferiti ca importanta. Pentru a ilustra mai bine acest lucru o sa dam exemple din doua industrii in care am am avut proiecte nu cu mult timp in urma: retailul modern si procesare pui.

In cazul Retail-ului modern, am putea spune ca cea mai mare influenta asupra lui au avut-o, in ultimul timp, urmatorii trei factori:

  1. Factorul “Politic” – prin masurile luate de a mari salariul minim pe economie, retail-ul modern a trebuit sa isi redefineasca politica de salarizare. Avand o mare parte din personal platit la nivelul salariului minim, impactul acestei legi a fost destul de important in costurile operationale (este bine stiut ca in retail cele mai importante costuri sunt cele cu salarizarea si cu chiriile). Chiar in perioada in care legea a intrat in vigoare, unul dintre retail-erii moderni ne-a solicitat sa il ajutam in gasirea celor mai bune solutii prin care sa alinieze veniturile angajatilor la noua lege, astfel incat impactul asupra profitului sa fie minim.
  2. Factorul”Social” – lipsa fortei de munca are un impact extrem de sever asupra retailer-ilor si aceasta din trei motive: pentru a atrage forta de munca trebuie sa intre in competitie cu industrii care pot plati salarii mult mai mari sau chiar cu bugetarii
    retail-ul modern este intr-o dezvoltare continua si are nevoie de personal, personal care este din ce in ce mai greu de gasit
    nu exista scoli care sa califice corespunzator vanzatorii din mangazine si calitatea scazuta a acestora are impact direct asupra veniturilor
  3. Factorul “Tehnologic” – retailul este o industrie in care se investeste foarte mult in tehnologii, atat pentru optimizarea supply chain-ului (optimizare costuri), cat si in zona de “Customer Care” (creare de valoare)

Daca ne referim la cealalta industrie, cea de procesare carne pui, factorii care o influenteaza foarte mult sunt:

  1. Factorul “Politic” – decizia de a subventiona industria poate avea un impact major asupra procesatorilor de pui. Intr-unul dintre proiectele de consultanta am fost solicitati de catre un procesator de pui sa il ajutam sa gaseasca solutii sa isi redreseze vanzarile si profitul. Guvernul Romaniei a luat in acel an decizia de a nu mai acorda subventii, pe cand tarile vecine (Polonia si Ungaria) le acordau in continuare. Avand acest avantaj de cost, procesatorii din cele doua tari au reusit sa acapareze o parte dintre pietele externe in defavoarea firmelor noastre
  2. Factorul “Legal” – in Europa este interzis sa se foloseasca in cresterea puilor hrana modificata genetic, ceea ce face ca timpul de crestere al puilor sa fie mai mare decat in tarile care folosesc astfel de furaje
  3. Factorul “Mediu” – pentru a proteja mediul inconjurator, firmele procesatoare de pui trebuie sa aiba un bun management al deseurilor si aceasta presupune investitii foarte importante

Faptul ca Brazilia nu respecta nici unul dintre factorii de mai sus, a facut ca firmele procesatoare de pui din aceasta tara sa aiba un avantaj competitiv semnificativ de cost, ceea ce le-a permis sa devina cel mai mare exportator de carne de pui.

Asa cum se poate vedea, Macromediu poate avea un impact major asupra intregii industrii si mai putin asupra unei companii, in mod particular. Din acest motiv este indicat ca fiecare industrie sa isi creeze propriile organizatii (cum ar fi cele patronale) prin care sa incerce sa isi promoveze interesele si sa fie implicate activ in discutarea legilor care pot sa le afecteze domeniul de activitate. Am fost destul de impresionat cand, cu ani in urma, am citit un studiu de caz referitor la modul cum producatorii italieni de elemente de incalzire din aluminiu incercau sa isi apere interesele in fata amenintarilor venite, pe de o parte, din partea producatorilor de radiatoare din tabla si, pe de alta parte, din partea producatorilor de elementi de aluminiu din China.


In articolele viitoare vom prezenta solutiile pe care TPC CONCEPT le aplica in proiectele referitoare la gestionarea Micromediului si a Mediului intern.

2 Comments

  1. Buna! As fi putut jura ca am mai vizitat acest site, dar dupa ce am parcurs cateva dintre articole mi-am dat seama ca este nou pentru mine. Oricum, sunt cu siguranta incantat ca am dat peste el si il voi marca si il voi verifica frecvent!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *